15. listopadu 2021

Jak změnili čeští zaměstnavatelé benefity podle analýzy portálu Platy.cz?

Zeštíhlujete benefity nebo je naopak nabízíte většímu množství zaměstnanců? Firmy sice racionalizují jejich nabídku, ale množství lidí, kteří nějaké benefity dostávají, se zvyšuje. Ubylo firemních akcí, méně zaměstnanců dostává i příspěvky na vzdělávání. Které benefity jsou nyní žádané a co nového obohacuje nabídku benefitů?

Pandemie rozšiřování benefitů nezastavila

Analýza portálu Platy.cz potvrzuje, že i když mnohé firmy v oblasti benefitů škrtají, klesá podíl zaměstnanců, kteří žádný benefit nedostávají. Zatímco v roce 2019 bylo bez benefitů téměř 14 % zaměstnanců, nyní jich je necelých 12 %.

Tento trend nezvrátila ani koronakrize, jejíž důsledky nutí firmy k úsporám. Na stoupající podíl zaměstnanců s benefity má v současné době vliv především to, že v některých oborech se nedaří obsazovat volná místa. Firmy tudíž motivují potenciální zaměstnance k nástupu i tím, že nabízejí benefity v oborech, kde to dříve nebylo obvyklé – například v retailu nebo ve výrobě.
Image

Kterých benefitů ubylo a které přibývají

Není příliš překvapivé, že přibylo zejména benefitů, které souvisejí s prací z domova. Největší skok odhalila analýza portálu Platy.cz u samotné práce z domova, kterou jako svůj benefit uvádí již více než 38 % zaměstnanců – oproti roku 2019 se jejich množství zvýšilo o 13,3 %. Je nutné poznamenat, že jde o home office podle vlastní preference, nikoli nařízený z důvodů protipandemických opatření.

Ubyly firemní akce i příspěvky na kulturu a sport, což je logickým důsledkem covidových opatření. Ze stejného důvodu menší množství zaměstnavatelů přispívá i na vzdělávání a školení.

Nové trendy

Změny ve stylu práce i trávení volného času motivují firmy k tomu, aby obohatily nabídku zcela novými typy benefitů. Místo stravenek poskytují úhradu donáškových stravovacích služeb, místo příspěvku na sportovní aktivity on-line kurzy jógy, fitness programů nebo rehabilitačních cviků. Pro úsporu času přibyla možnost využití asistenta, který za zaměstnance vyřizuje komunikaci s úřady nebo pomoc se školními povinnostmi dětí v případě distančního vzdělávání.

V současné době, kdy se lidé více obávají o své zdraví, roste zájem o benefity zaměřené tímto směrem. Může jít o zajištění zdravotní péče pro zaměstnance v místě pracoviště, příspěvky na nadstandardní péči, zdravotní konzultace, nákup léků nebo výživových doplňků. Z nových typů služeb přibývá využití telemedicíny, kdy mohou lidé konzultovat své zdravotní problémy online. Jednou z dalších oblastí, na kterou pandemie poukázala, je péče o duševní zdraví zaměstnanců.

V těchto dnech je opět velice aktuální i téma očkování a testování. Někteří zaměstnavatelé se proto rozhodli pro pobídky či benefity. Pokud se zaměstnanec nechal či nechá nyní aktuálně naočkovat, dostává finanční odměnu či například poukaz na nákup vánočních dárků.