16. července 2021

Umělá inteligence v péči o zaměstnance. Jak mění HR obor?

Technologie zčásti přebírají lidskou práci. HR oddělení získává obrovskou pomoc od chytrých řešení. Roboti samozřejmě nenahradí živé odborníky, ale mohou jim výrazně pomoci, aby firmy fungovaly co nejefektivněji. V jakých oblastech se prosazují nejvýrazněji?

Umělá inteligence (AI) i strojové učení silně ovlivňují i oblast HR. Využívají se při přijímání zaměstnanců v první selekci uchazečů, při onboardingu, aplikace pomáhají firmám snižovat zátěž administrativy, pomáhají se vzděláváním a zvyšují produktivitu i spokojenost zaměstnanců.

Umělá inteligence a automatizovaný proces náboru

Technologie dobře fungují například v náboru zaměstnanců. Automatizace a digitalizace se zapojují do předvýběru i procesu komunikace s potenciálními kandidáty. Předvýběr provádí umělá inteligence podle zadaných parametrů s cílem určit ty, kdo jsou na základě empirických dat nejvhodnější. Roboti pak mohou řešit i přímou komunikaci a odpovídat na dotazy. Poskytnutí správných informací okamžitě a bez dodatečných nákladů, to jsou benefity využití AI při komunikaci s uchazeči o práci. Ti mají často mnoho dotazů a odpovědi potřebují bez dlouhého čekání. V dalších krocích jsou samozřejmě nenahraditelné osobní kontakty, které ale také mohou často probíhat pomocí technologií a videokonferencí.

Chytrý onboarding

Po přijetí zaměstnance je třeba, aby se dobře adaptoval na novou pracovní pozici a přizpůsobil se firemní praxi a kultuře. Pro začlenění nového zaměstnance je umělá inteligence velmi přínosná, protože může opakovat nové informace a pomoci nováčkovi navyknout si na firemní rutinu.

Aplikace umělé inteligence umí pomoci pochopit fungování systému, zodpovědět otázky spojené se mzdami, benefity a propojit s kolegy, kteří s danou věcí pomohou. Díky pomoci AI se zaměstnanci mohou lépe adaptovat na nové pracovní prostředí a rychleji si zvyknout na současné podmínky.

Personalizovaná školení

Systémy propojené s AI mohou také pomoci při výuce a školení zaměstnanců. Umělá inteligence rychle posoudí dovednosti konkrétních zaměstnanců a naplánuje jim rozvoj pomocí programů, s nimiž budou pracovat na svém dalším rozvoji. Technologie AI navíc zanalyzuje data shromážděná z praxe nových zaměstnanců a připraví podklady pro HR tým. Díky inteligentním algoritmům také doporučí nejlepší strategii, která jim pomůže učit se lépe a rychleji.

Udržení zaměstnanců

V neposlední řadě se umělá inteligence osvědčuje jako skvělý pomocník při udržení již přijatých zaměstnanců. Technologie umí rozpoznat známky svědčící o možné nespokojenosti a tendencí k odchodu zaměstnanců z firmy a s předstihem o tom informovat HR tým. Umí posoudit chování zaměstnance a na základě analýzy různých faktorů usuzovat na potencionální problém.

HR profesionál nebo HRbot?

Chytrá automatizace v HR tedy umí převzít převážnou část rutinní práce. Přesto zde zbývá prostor pro lidský faktor. A lidský přístup je zde naopak nenahraditelný, aby korigoval a vedl práci založenou na technologiích. Tuto nutnost ukázal i pokus firmy Google se samoučícím se botem, který vyhodnocoval životopisy uchazečů. Ten brzy přestal do dalších kol výběrového řízení pouštět ženy, protože měly statisticky kratší délku pracovní praxe, většinou kvůli rodičovské dovolené. Jako ideální se tedy pro HR jeví spojení silných stránek obou přístupů – rychlost, transparentnost a bezchybnost robota, spolu s city, empatií, zájmem a individuálním přístupem člověka.

Využití umělé inteligence v HR a jeho reálné dopady bude jedním z tematických okruhů diskutovaných v rámci odborného veletrhu HR days.