23. listopadu 2020

Obchody hledají brigádníky na předvánoční prodej, nábor táhnou zejména e-shopy

Retail v posledních letech vévodí v počtu nabídek práce a nemění se to ani letos, i když je mnoho prodejen již podruhé kvůli covidovým opatřením uzavřeno. Co je letos v maloobchodu jinak?

V předvánoční sezóně je tradičně velká poptávka po brigádnících. Letošní podzim je v mnohém výjimečný, ale vypadá to, že nedostatku zaměstnanců, kteří by měli zajistit prodej, expedici a doručení vánočních dárků, se nevyhneme ani letos. Nápor nakupujících kvůli pandemickým opatřením směřuje především na e-shopy, jimž skokově vzrostly prodeje už na jaře, kdy měly podobné obraty jako jindy v předvánočním období.

Velká nabídka brigádnických míst

I když údaje o počtu nabídek na Profesia.cz ukazují, že oproti loňsku počet pracovních nabídek v retailu a logistice mírně poklesl, stále se jedná o jeden ze segmentů, kde náborové aktivity neustaly, ba naopak. Retail jako obor figuruje na pomyslné druhé příčce v počtu nabídek za celý letošní rok i za třetí čtvrtletí, logistika a spedice následuje hned za ním.

V letošním roce po delším období ale také výrazně vzrostl zájem o nabízená místa. Zatímco vloni reagovalo na nabídku v retailu v průměru 7,8 zájemce, letos 13. Na pozici prodavače reaguje aktuálně dokonce 32 zájemců, na pozici obchodního zástupce 28.

Mzdy zde i letos rostly – konkrétně o 10 % v retailu a o 7 % v dopravě a logistice. Celkový průměrný plat v retailu je podle údajů platového portálu Platy.cz 33 340 Kč, v dopravě a logistice 28 370 Kč. Například prodavač si tak v průměru vydělá 22 150 Kč měsíčně, pokladní 24 160 Kč a expedient zboží 25 960 Kč.

Kromě nabídek na trvalý pracovní poměr firmy aktuálně vypisují i velké množství míst na dohodu. Jejich nabídka je co do objemu srovnatelná s rokem 2018, loňský rekordní počet ale nejspíš nepřekoná. Firmy brigádnickými místy vykrývají zvýšený předvánoční nápor, navíc musí nahradit poměrně velké množství pracovníků, kteří jsou na neschopenkách, v karanténě nebo pečují o děti v souvislosti s uzavřením škol.

Jak se retail mění

Retail je jedním z oborů, které covid výrazně změnil. Skokově posílil elektronický obchod, protože prodejci, kteří museli zavřít provozovny kvůli karanténním opatřením, rychle hledali jiné cesty k zákazníkům. Navíc e-shopy byly po dlouhou dobu hlavním prodejním kanálem pro veškeré zboží, což je jedním z důvodů toho, že se letošní nárůst e-komerce odhaduje na 25 %.

Dochází také k určitému přeskupení pracovních sil. Přímý prodej je u většiny typů zboží už podruhé utlumený, takže většina prodejců přesunuje síly z klasických prodejen do on-line prostředí. Mění se i preference zákazníků ve způsobech placení a dopravy zboží. Covid-19 urychlil klesající trend dobírky, v problémech se ocitly i někteří dopravci nabízející doručení na pobočky. Způsob dopravy, kterému se naopak v době krize dařilo a stále daří, je doručení na adresu zákazníka.

Dá se předpokládat, že maloobchod se bude rychle měnit i nadále. Vliv na něj budou mít zejména tyto trendy: další rozvoj e-commerce, nárůst stravování doma, posílení privátních značek, zúžení sortimentu, cílený marketing, využití moderních technologií, robustnější zásobování, konsolidace trhu a společenská odpovědnost firem.