29. května 2021

Jak zvládnout pohovor? Vyzkoušejte tyto řečnické techniky

Vaše praxe a zkušenosti uvedené ve vašem životopisu zapůsobily a díky nim jste dostali pozvánku na pohovor. Už nejde jen o to, co umíte, ale také jak umíte přesvědčit. Na pomoc vám přinášíme tipy na zlepšení veřejného projevu a jak je použít při pracovním pohovoru.

Víte, jaký je rozdíl mezi řečnickým projevem a pohovorem? Obě aktivity mají společného více, než se na první pohled může zdát. V obou případech máme publikum, musíme vědět, co chceme říct, a v ideálním případě bychom to měli říct tak, abychom o tom naše publikum přesvědčili.

A to vůbec není snadné. Proto i mnozí vynikající a profesionální řečníci absolvovali několik školení a workshopů, aby se ve veřejném vystupování cítili jako doma. Inspirovali jsme se tipy pro zlepšení veřejného vystupování zveřejněnými na blogu Harvardovy univerzity a ukážeme vám, jak vám pomohou zvládnout pracovní pohovor přesně podle vašich představ.

Nervozita je normální. Základem je příprava a praxe

Stojíte před budovou, kde máte pohovor, buší vám srdce a potí se vám ruce? Nervozita před pracovním pohovorem je naprosto přirozená věc. Pokud jste navíc introvertnější typ, nevěříte svému projevu nebo vás čeká první pohovor po dlouhé době, nevyhnete se nervozitě. Ale jak se s tím vyrovnat?

Základem je příprava. Zvláště pokud nejste silní improvizátoři. Podrobně si projděte svůj životopis a ke každé pracovní zkušenosti si napište své úspěchy a problémové oblasti. Připravte si předem odpovědi na nejčastější otázky, které mohou při pohovoru padnout. Můžete dokonce požádat někoho blízkého, aby s vámi udělal zkušební pohovor, i když odpovídat rodině může být náročnější než cizím lidem.

Poznejte své publikum

Zkušení řečníci vždy vědí, ke komu mluví a přizpůsobí tomu svůj projev. Totéž platí i při pohovoru. Pokud je vaším protějškem při pohovoru personalista, je pravděpodobné, že nebude znát konkrétní detaily nebo technické termíny. Proto je důležité, abyste své zkušenosti vysvětlili jasně a srozumitelně. Používejte jednodušší slovník a pokud se zmíníte o konkrétních aktivitách nebo programech, které znáte, nezapomeňte je hned vysvětlit. Pokud například personalistce vysvětlíte rozdíl mezi programováním v jazyce Python a Java tak, aby ho pochopila, bude jí jasné, že jste odborník a víte, o čem mluvíte.

Na druhou stranu, pokud je pohovoru přítomen i manager oddělení nebo ředitel, můžete s ním komunikovat na profesionálnější úrovni a jít do větších podrobností. Pokud vás nějaká otázka zaskočí nebo se vás někdo zeptá na něco, s čím si nevíte rady, nestyďte se to přiznat. Nikdo neočekává, že budete před nástupem do práce ovládat vše, co se po vás bude vyžadovat.

Připravte se tak, abyste efektivně dosáhli svého cíle

Při veřejném vystoupení musí mít váš projev jasnou myšlenku, hlavní body a srozumitelnou strukturu. Stejně tak by měla být strukturovaná i vaše řeč při pohovoru. Neměli byste přeskakovat z jednoho bodu na druhý nebo vyjmenovávat věci, které jsou již v životopise zmíněny.

Například v úvodu (otázka „povězte nám něco o sobě“) začněte osobními informacemi – odkud pocházíte, co jste studovali a proč a poté přejděte ke svým profesním zkušenostem. Stručně uveďte délku praxe, pohovořte o náplni práce a zdůrazněte své poslední dlouhodobé zaměstnání.

Přizpůsobte se zpětné vazbě

Během pohovoru udržujte oční kontakt a sledujte reakce druhé strany. Požádejte o zpětnou vazbu po pohovoru nebo po oznámení výsledku. Mnoho lidí se tomu vyhýbá, pokud po pohovoru dostanou negativní odpověď, nesnaží se zjistit, co bylo důvodem nebo co by mohli zlepšit. Zeptejte se personalisty, jaký z vás měl dojem nebo v jaké oblasti byste se mohli zlepšit. Možná dostanete odpověď, že si vybrali zkušenějšího kandidáta, a možná získáte užitečné tipy, které vám pomohou při dalším pohovoru.

Ukažte svou osobnost

Důležitou součástí pohovoru je dojem, který zanecháte. Úspěšným kandidátem je ten, kdo má schopnosti a zkušenosti pro danou práci a zároveň typově zapadá do kultury firmy. Proto je důležité, abyste také ukázali svou osobnost.

Buďte přirození a kombinujte to s povídáním o svých měkkých dovednostech (soft skills). Mluvte o svém přístupu k práci, jestli vám vyhovuje práce v týmu nebo dáváte přednost samostatnosti, jak řešíte problémy či konflikty. Máte v práci rádi uvolněnou a přátelskou atmosféru nebo jste typ, který pracuje samostatně a hledá efektivní způsoby řešení úkolů? To vše ukáže vaši osobnost.

Používejte humor, příběhy a přirozený jazyk

Jak si získat pozornost i sympatie? Zapomeňte na jednověté odpovědi. Vyprávějte příběhy. U některých otázek typu „co považujete za svůj nejlepší úspěch, co se vám nepovedlo, proč jste si vybral právě tento studijní obor nebo povolání?“ odpovězte formou příběhu. Popište okolnosti a vytvořte kontext pro to, co chcete říci. Pro personalistu to bude zajímavější a stanete se zapamatovatelnějšími. Vrcholem je, když se vám podaří zástupce zaměstnavatele na pohovoru rozesmát.

Využívejte tón hlasu a gesta

Ať už mluvíte před 200 lidmi nebo před dvěma, neverbální komunikace je součástí vašeho projevu. Základním pravidlem je kontrolovat své tělo a obličej. Pokud jde o mimiku, dávejte si pozor na viditelné známky nervozity, jako je vyhýbání se očnímu kontaktu nebo pohled do země. Během pohovoru byste měli vždy udržovat oční kontakt s každým, kdo je přítomen. Podobně je to s gesty. Jsou takové, které vám pomáhají udržet pozornost, a takové, které prozradí vaši nervozitu.

To jsou základní principy každého projevu, ať už jde o pracovní pohovor, veřejnou přednášku nebo vyprávění zážitků přátelům. Investujte čas do přípravy a zjistíte, že pracovní pohovor může být spíše příjemným setkáním s úspěšným koncem než stresující situací.