18. března 2019

Většina lidí snídá doma, ale nabídka kvalitního jídla na pracovišti je trendy

Snídaně je pokládána za nejdůležitější jídlo dne, na tom se shodne většina výživových poradců i „babičkovských“ rad. Proto jsme se v pravidelné anketě na Profesia.cz tentokrát návštěvníků ptali, jak u nich ve všední den snídaně skutečně vypadá. Překvapivě velká čas lidí si čas na důkladnou snídani doma udělá. Stoupá ale obliba gastronomických benefitů – jak to vypadá ve vaší firmě?

Je nebo není snídaně důležitá?

Teze, že snídaně je nejdůležitějším jídlem dne, je v nás hluboko zakořeněná. Dodá nám dostatek energie a nastartuje metabolizmus. Říká se, že lidé, kteří pravidelně snídají, nemívají takové problémy s váhou jako ti, kteří snídani vynechávají. Snídaně zažene pocit hladu, brzký příjem kalorií nastartuje metabolismus a tělo se udrží v rovnováze až do oběda. Také zvýší schopnost soustředit se, zejména u dětí a mladých. Prospěšnost snídaně potvrzují i mnohé výzkumy, které ukazují, že mezi snídajícími je méně obézních lidí, stejně jako pacientů nemocných diabetes.

Proti tomu stojí tvrzení, že glorifikace snídaně je důsledkem marketingové kampaně výrobců obilných lupínků a masivně se o ní začalo hovořit až ve 40. letech dvacátého století. Ve středověku prý byla snídaně výsadou bohatých a pravidelněji začali lidé snídat až po nástupu průmyslové revoluce a přestěhování většiny populace do měst.

Jak snídáme ve všední den?

Ať je význam snídaně přeceňovaný nebo ne, najíst se poránu v klidu je určitě prospěšné. Jak si podle ankety zveřejněné v únoru a v březnu na stránkách Profesia.cz v tomto ohledu stojíme?

Mohlo by se zdát, že v uspěchaném koloběhu všedního dne není jednoduché vyhradit si před odchodem z domova čas na snídani. Překvapivě velká část respondentů (39 %) ale odpověděla, že snídají důkladně doma. Poměrně početná je skupina těch, kteří si doma dají čaj nebo kávu a snídají až v práci, těch bylo 22 %. Skoro pětina (19 %) respondentů nesnídá vůbec. Další téměř pětina řeší snídani cestou do práce – přímo v kavárně nebo v bistru se nasnídá 6 % respondentů, dalších 14 % si cestou snídani nakoupí.

Gastronomické služby jako benefit

S tím, jak zaměstnavatelé hledají neotřelé benefity, došlo i na rozšíření gastronomických služeb přímo na pracovišti. Jedná se o poměrně nový trend, který nabízí oboustranné výhody – zaměstnanci mají možnost kvalitněji se přes den najíst, zaměstnavatelé mohou nabídnout zajímavý benefit, a navíc ještě většinou sníží čas potřebný na jídlo. Od klasických stravenek se současná nabídka posunuje ke sjednávání různých ochutnávek a dovážkových služeb se zajímavým sortimentem, dodávce domácí stravy od soukromníků nebo „jen“ nadstandardní výbavě kuchyněk či zvýšení požadavků na kvalitu ve firemních jídelnách.